Pontosan emlékszem arra a pillanatra (2015 őszén), amikor megtudtam, hogy a Saucony nagyrészt elengedi a Powergrid kezét és helyette az Everun fantázianevű anyagot teszi a fontosabb modelljei talpába. Az első reakcióm: miért, miért, és még egyszer miért? Nem értettem, hogy egy olyan rendszert, ami saját fejlesztésű, másnak hasonló sincs és ráadásul még jól is működik, miért kell lecserélni egy olyanra, ami első blikkre egy másik neves gyártó újításának erősen áthallásos újragondolása. Mert, hogy az Everun kísértetiesen hasonlít az Adidas Boost anyagára (Poliuretán szemek térbe rendezve), bár az kétségtelen, hogy a Saucony másként teszi a talpunk alá, erről részletesebben majd lentebb. Éppen ezért régóta és tudatosan készültem az első Everun talpú cipő tesztjére. Mivel a Saucony neutrális zászlóshajója, a Ride volt kiszemelve áldozatnak, még 2016-ban elraktam egy példányt a jó öreg Powergrid talppal ellátott 7-es szériából, hogy legyen mivel összekóstolni az új csodatalpat. De engedtessék meg nekem annyi szadizmus, hogy nem a talppal kezdem, hanem a felsőrésszel.
Az első impulzus, ami nyitó tesztfutás során ért, hogy a cipő kifejezetten jól illeszkedik, mégsem dörzsölt sehol, aminek a jó kaptafaformán túl egyetlen oka van: gyakorlatilag varrásmentes a felsőrész első harmada. Ha belenyúlunk a cipőbe, akármilyen vadul kotorászunk, semmibe nem akad bele a kezünk, egyedül a nyelv belső rögzítése történt varrással, de az is olyan szépen van eldolgozva, hogy szinte jó érzés taperolni. A hálós anyagon Flexfilm erősítések vannak, amelyek végre szépen illeszkednek a dizájnba. Úgy látszik már nem akkora feature, hogy ezen lovagoljon a gyár, a Ride 9-en végre csak ott van Flexfilm, ahol valóban indokolt… Ezt is megértük.
Lábujjaknál tökéletes az illeszkedés, sőt a nagylábujjnál már-már a tökéletes és a szoros határán mozog, de senki ne ijedjen meg, ha a próba során kicsit szűkösnek érzi oldalirányban a helyet. Mindenki helyett kipróbáltam, hogy hosszú futás során sincs dörzsölés vagy feketére lakkozott köröm. A lábujjak „védelmét” nem a szokásos műbőr-erősítéssel oldották meg, hanem gyakorlatilag egy vastagabb réteg flexfilm réteget olvasztottak a körmeink köré. A tempósabb lejtőfutásoknál már gyakorlatilag kicsit hozzáért a körmöm néhány pontja az anyaghoz, de semmiféle hátrányát nem éreztem ennek. Se egy lila körömfestés, se egy vízhólyag, se egy kis dörzshatás nem történt. A korábbi Ride (és Guide) modellek legnagyobb huncutsága az volt, hogy a felsőrészük kellőképpen széles volt, de a fűzőrendszerrel szépen rá lehetett cuppantani egy vékonyabb lábfejre is. Ezért (is) lehetett a Ride és a Guide modelleket nagyon széles körnek ajánlani, mert minimális volt a kockázata annak, hogy ne legyen megfelelő a kaptafaforma. Ebből a komfortzónából lépett most kicsit kintebb a Saucony, bevállalósabb lett az orr-rész alakja, de a puha anyaghasználat miatt továbbra is sokak lábformájára jó lesz a Ride. Szóval hiába szűkebb picikét az elődnél, én nem tartom indokoltnak a szokásos, jól bevált Saucony méretnél nagyobb cipő választását.
A felsőrész gyakorlatilag tökéletes, fentről is látszik, hogy a lábujjak védelme nincs túltervezve (a képen az egyik női színváltozat)
Az elődmodellhez viszonyítva kicsit szorosabb orr-rész után kicsit ambivalens érzés volt, hogy az átlagosnál jobban meg kellett húznom a cipőfűzőket, hogy a sarokrész is megfelelően tartson. Nem húztam be miatta egy strigulát a hibák közé, csupán érdekes volt, de a legfelső fűzőlyuk használatával végleg lekezeltem a helyzetet.
Ellenpontként az egyik legkellemesebb meglepetés is a sarok környékéről származik: az achillesz körüli szivacsos betét nagyon el van találva. Kicsit, mint ha gazdagabban is mérték volna az anyagot a megszokottnál, és a formázása is tetszett.
Két hagyományos iskola ismert: vagy ejtenek egy metszést a cipő sarkának tetején, hogy két oldalról legyen támogatva az achillesz és hátrafelé szabadabban mozoghasson, vagy teljesen körbe van ölelve hátulról, jól kipárnázva. Erre jön a Saucony, és azt mondják, hogy ők megcsinálják a kettőt egyben. A végeredmény olyan, mint ha az achillesz ín bársonnyal lenne körbevéve, még sincs akadályozva a mozgásban. Futónyelvre lefordítva: a hosszú futásokhoz is kellő kényelmet és tartást nyújt, de a természetes lábmozgást is elősegíti, illetve nagyobb teret enged a gyorsabb tempóhoz. Aki nem figyel ezekre az apróbb részletekre, annak is fel fog tűnni, hogy a Ride 9-en puhább ez a terület, mint az előd 8-as szérián. Nem csak ezért a briliáns részletért, hanem a kiváló szellőzésért, az illeszkedésért és a felhasznált anyagok alacsony súlyáért a komplett felsőrész egy nagy csillagos ötöst érdemel.
Szinte látszódik, hogy puha
Jöhet is az Everun talp szétcincálása, de előtte ismételjük csak át a korábbi Powergrid talpú Saucony-k fő tulajdonságait: könnyű, elég jól párnázott, de kicsit merev talp. És az új Everun talp esetében: könnyű, még párnázottabb, de kicsit merev talp. Látható, hogy a fő tulajdonságok közül gyakorlatilag csak ütéscsillapításból kapunk többet az Everunnal. De miért? Azt mondtuk, hogy az Everun gyakorlatilag a Saucony saját Boost anyaga, ami viszont egészen flexibilis. A megfejtés a talp szerkezetében van, ugyanis amíg az Adidas a bőségesen adagolja a talpunk alá a Boost-ot, addig a Saucony a Ride 9-ben egy elég egyedi megoldást alkalmaz. Vegyük példának a német multi két nagyon fontos modelljét. A Supernova Glide Boost talpában kb. 60-70% Boost anyag van a sarok és a talp közepe tájékán. A maradék kb. 30-40% hagyományos EVA talp, ami a talp első harmadában található. Illetve ott van az Ultra Boost, ami ugye 100%-ban Boost anyagot kapott. A Ride 9-ben a talpbetét alatt közvetlenül, a cipő teljes hosszában található egy Everun „topsole”, ami egy nem egészen 2 mm vastagságú lap. Tehát, ha valaki a katalógusban az Everun topsole kifejezéssel találkozik, minden esetben erre a felső, vékony rétegre gondoljon. A Ride-nál egy polccal magasabbra pozícionált Triumph ISO-ban még a sarok alatt egy Everun anyagú „Crash pad” is található a topsole rétegen túl, ami a sarokra landoláskor a legnagyobb erőket veszi fel és hatástalanítja. A középtalp többi területén pedig egy hagyományos EVA anyag található. Ha jobban belegondolunk, akkor a középtalp kialakításában nem történt semmi más, mint hogy ahol korábban Powergrid anyag volt, oda most Everun anyagot raktak. Persze ezzel csak sematikusan ábrázoltam a fő különbséget, mivel az Everun réteg vékonyabb, mint a korábbi Powergrid, viszont hagyományos EVA anyagból viszont vastagabb réteget kaptunk a talpunk alá. És ez utóbbi a kulcsmondat a cipővel kapcsolatban. Ugyanis hiába rendelkezik fantasztikus képességekkel az Everun, ha mindössze 2 mm vastag szeletet kapunk belőle. A maradék 25 mm fogja meghatározni a talp fő tulajdonságait…
Az Everun talpszerkezet vs. hagyományos talpszerkezet
Ezzel együtt az ütéscsillapítás maximálisan rendben van, pontosan az átlagfutó szintjére hangolva, azaz kellőképpen párnázott érzetet nyújt, de határozott tartást is ad. Éppen ezért a Ride 9 első sorban az átlagos testsúlyú futóknak ajánlható, illetve azoknak az alacsony súlyú felhasználóknak, akiknek több párnázottság kell, mint amennyi a testsúlyuk alapján indokolt lenne (pl. korábbi sérülés vagy érzékeny ízületek miatt). Az átlagosnál nagyobb súlyú futók már inkább a Saucony Triumph környékén keresgéljenek vagy valamelyik stabil cipőt válasszák. De ha valaki a súlyán kívül csak annyit tud magáról, hogy neutrális cipőre van szüksége, nagy valószínűséggel a Ride lesz az ő ideális partnere, mivel statisztikailag ez a modell fedi le a legszélesebb felhasználói kört a Saucony neutrális kínálatán belül.
A teszt megjelenésének időpontjában, a hazai boltokban még nem kapható olyan Saucony modell, amelynek a talpa full Everun anyagú, de a 2017 tavasz-nyári újdonságok megjelenésével már ez a mondat sem lesz igaz…
De addig is, a felső-közép kategóriát megtestesítő Ride modell kénytelen az Everun mellé egy elég vastag EVA réteget használni, ami a saroknál 27 mm, elől 19 mm talpvastagságot eredményez. A megyei matematikaversenyek harmadik helyezettjei már gyorsan ki is számolhatták, hogy így a cipő dropja 8 mm, de ezt az értéket már évek óta megszokhattuk a Ride-ok esetében.
A középtalp határozottan vastag
Nem is olyan régen, és egy nem is olyan távoli galaxisban volt visszatérő mondás, hogy amelyik futócipő párnázottabb, az nehezebb is. Ez annyira általános igazság, mint hogy az Oscar gálán mindig a jó nevet olvassák fel… Ugye… Hosszú évekig igaz, aztán meg nem. A legnagyobb tudomány (azon túl, hogy a felsőrész kaptafaformája nagyon sok futónak ideális), amit évek óta a Saucony tud legjobban, hogy a párnázottabb modelljeik is határozottan alacsony súlyúak. Mindezt úgy, hogy a fenti számokkal jellemezhető, vastag talpakat kapják a cipők. Ennek oka, hogy a gyár egy saját EVA anyagot fejlesztett ki, ami SSL (Saucony Super Light) EVA néven fut, és ha a lemérlegeljük a cipőket, valóban indokolt a super light kifejezés. Nézzünk meg néhány közvetlen kategória társat, akik hasonló párnázottsággal rendelkeznek, mennyit nyomnak mázsálás során: Adidas Supernova Glide Boost 8: 298 g, Asics Gel Cumulus 18: 315 g, Brooks Ghost 9: 300 g, Nike Air Zoom Pegasus 33: 286 g, Mizuno Wave Rider 19: 268 g. És mindezek után a Saucony Ride 9: katalógusba 264 g, saját mérésben 262 g (!). Ezen nincs mit magyarázni, a Saucony betonbiztosan szállítja évről-évre a könnyű cipőket. Sőt, a Ride 9 úgy lett 4 grammal könnyebb a 8-as szériától, hogy a talpvastagság nőtt 1 mm-rel, mondjuk ez éppen az Everunnak köszönhető. Azért is nagy szó, hogy a Ride az egyik legkönnyebb a kategóriájában, mert itt van a legnagyobb tülekedés a gyártók között, ebből az osztályból vásárolnak a legtöbben, csakúgy, mint az autók esetében, az alsó-közép kategóriából. Aki nagyot akar szakítani a piacból, annak itt kell jónak lenni…
A talp vastagságának döntő hányadát jelentő, hagyományos EVA anyagával egyetlen egy dolgot nem tudott még megoldani a gyártó, ez a már emlegetett flexibilitás, vagyis annak hiánya.
Ha már merevség, akkor át is kapcsolhatunk a külsőtalphoz. A Tri-Flex technológiai elnevezés is arra utal, hogy a flexibilitás elsődleges szempont volt a gumitalp tervezésénél is. Érezhetik is a Saucony-nál, hogy a flexibilitáson még van mit reszelni, és nagyon jól is sikerült a külsőtalp szerkezete, látszik, hogy ha csak rajta múlna, akkor ez a talp szépen hajlana a szélrózsa minden irányába… De nem csak rajta múlik, a kifejezetten vastag középtalp határt szab a hajlékonyságnak. A gumitalp anyagában is éreztem némi előrelépést, mivel hajszálnyit jobban tapadt nedves aszfalton, illetve a talajfogás hangjában is tetten érhető volt az, hogy valamennyivel lágyabb gumit kaptunk, mint a Ride 7 és 8-hoz viszonyítva. Ezzel együtt a nyolc tesztfutás után még csak nyomokban sem tapasztaltam kopás jelét, ami tartóstesztnek azért nem nevezhető, de mindenképp bíztató, főleg ha figyelembe vesszük, hogy járt már nálunk olyan tesztcipő, amin két futás után már voltak kopásnyomok… Összességében anyagában és mintázatában is tudtak előre lépni a külsőtalpon, ami tovább javítja az amúgy sem gyenge összképet.
Tri-Flex talpmintázat: látványos és hatékony
Ha már összkép: a Ride 9 továbbra sem egy gyorsnaszád, hanem egy cirkáló, bár azok között az egyik legjobb. A tökéletes ütéscsillapítás és a rendkívül alacsony súly sokakat csábíthat arra, hogy az igazán gyors futásokhoz is a Ride-ot válasszák, de a flexibilitás hiánya miatt inkább a hosszabb futásokhoz való, viszont 10-15 km felett a kezdő futótól a haladó felhasználóig bárkinek érdemes elgondolkodni a 9-es szérián. És azok is nyugodtan választhatják, akik ugyan rövidebb távokat futnak, de nem szempont a nagy sebesség, viszont élvezni akarják a pillesúlyt és a plüss határát súroló párnázottságot. Amit kiemelnék, hogy az Everun a talp teljes hosszában jelen van, ezért kifejezetten szupináló (talp külső élén gördülő) mozgású futóknak is ajánlható a modell, mivel a teljes lábhosszban kapnak extra ütéscsillapítást, nem csak a sarok zónájában.
A Ride 7-8-hoz viszonyítva ott van a legnagyobb különbség, hogy a talajfogás határozottan lágyabb lett, ami részben az Everun eredménye, részben a lágyabb külső gumitalpnak köszönhető. Nem csak érzetre, de hangra is elegánsabb a Ride 9 talajfogása, mert a korábbi verziókban azért lehetett kicsit csattogni az aszfalton. A szellőzésben senki ne számítson előre- vagy visszalépésre, az maradt tökéletes. A kaptafaforma elöl kicsit szűkült, a saroknál kicsit tágult, de semmi drámai.
Ha egy kicsit túlnézünk a Ride-on, egy valami biztos: vízválasztó lesz a Saucony életében az első full Everun talpú cipő, mert végre egybe lehet gyúrva az ütéscsillapítás, az alacsony súly és a flexibilitás szentháromsága és a teljes talpat kitöltő Everun szerkezet esetében már a mozgási energia visszaadásáról is lehet majd érdemben beszélni… 2017 tavaszán érkezik is a Saucony Freedom, egészen biztosan tesztelni fogjuk…