Ha eltekintünk néhány különösen népszerű modelltől, akkor a legtöbben azzal keresnek meg minket, hogy mondjuk el a véleményünket egy-egy alacsony árkategóriás cipőről. Legtöbbször a Kalenji neve hangzik el ezzel kapcsolatban. A Decathlon saját márkájának tesztelését mi magunk is régóta tervezzük, de még nem gyűlt hozzá össze elég bátorság kupon. Viszont nagyon megörültünk, amikor képbe került egy Joma (mivel spanyol a lelkem, ezért ejtsd: homa), mert valóban érdekelt, hogy mit tudnak azok a cipők, amelyek nem a mainstream brandek gyártósorairól kerültek le. Bár némi csalás van a dologban, mivel a Jomának valóban vannak határozottan low budget modelljei (45 EUR), vannak a még mindig barátinak mondható 60 EUR körüli cipői is, de annak ellenére, hogy utóbbiak is határozottan bíztatók voltak beltéren próbálgatva, mégis az egyik csúcsmodellre esett a választás. Ez, pedig a Joma R. Carrera, ami az egyik leginkább párnázott cipője a spanyoloknak. A gyári listaára 90 EUR, tehát valahol 27000 Ft körül van, ami manapság már olcsónak számít (a 30000 Ft alatti Saucony modellek is kezdenek eltűnni a raktárakból), hiszen a vezető márkák cipőinek átlagára valahol 35-37000 Ft körül van…
Persze a Joma sem az a tipikus nyeretlen két éves a sportcipők gyártásában, hiszen a futball cipőik kifejezetten népszerűek és elismertek, elég, ha csak végignézzük, hogy mely csapatok játszanak a felszereléseikben: Sampdoria, Espanyol, Getafe stb. Futsalban meg egyenesen nagyágyúnak számítanak, olyan szponzorált csapatokkal, mint a Lazio, a Napoli, az Antwerpen és még sorolhatnám.
De a futócipők gyártásába sem tegnap kezdtek bele. Az talán köztudott, hogy a spanyol futók egészen jó eredményeket értek el az elmúlt 30-40 évben a közép- és hosszútávfutó versenyeken. A két tény közös halmaza pedig az, hogy több olyan versenyző, aki imponáló éremgyűjteménnyel rendelkezik, a Joma cipőiben futott. Elég, ha csak az 1992-es barcelonai olimpia 1500 m-es győztese, Fermin Cacho jut eszünkbe.
Elég is a márka hátterének piszkálgatása, nézzük meg a futócipőiket. Egész logikusan felépített modellpalettával rendelkeznek. Három különböző droppal (12, 10 és 8 mm), három különböző ütéscsillapítás-kategóriával és három különböző súlykategóriájú (75 kg alatt, 75-85 kg között és 85 kg felett) futóknak ajánlott modell-mátrixból lehet szemezgetni. Ja, és a katalógus alapján a Joma is elkötelezettnek tűnik abban, hogy nem a cipővel kell különösebben belenyúlni a futómozgásba, mivel csak neutrális modellek találhatók a kínálatban… De azok szép számmal. Van egy bevett módszerem is, ha egy számomra kevésbé ismert márkát akarok feltérképezni. Megnézem, hogy hány darab (és milyen) terepcipőjük van. Ha csak 1-2 trailmodell fityeg a katalógusban, akkor az én olvasatomban csak alibizni akar a brand a futócipők piacán, mondjuk azért, mert a futó üzletággal lesz teljesebb az imidzsük. Értelemszerűen ez a multisport márkák esetében releváns, a csak futócipőket gyártóknál nem. Nos, a Joma 6, azaz hat trailmodellt gyárt, ami becsületes szám, az elkötelezettséggel tehát nincs gond.
Joma R. Carrera
Ha megnézzük a tesztpéldány Carrerát, akkor erős de ja vu hangulatunk támad. Varrásmentes szövött felsőrész, amit az Adidas és a Nike erőltet, és a középtalp esetében is előkerül a hangzatos boost kifejezés, ami szintén az Adidas technológiájára történő finom áthallás. Szóval a Joma nem bízta a véletlenre a saját csúcsmodelljének fejlesztését, átadták magukat a nagy versenytársak inspiráló hatásának, amihez hozzárakták a saját ötleteiket, nekünk meg nincs is más dolgunk, mint hogy megnézzük a végeredményt.
A horgolt felsőrész egészen jó, sőt az is látszódik rajta, hogy átgondolt. A lábujjak körül a legsűrűbb a szövés, hogy védje az ujjakat és egyben tartást is adjon a felsőrész első harmadának. Plusz, a külső felületen kapott egy flexfilm réteget, ugyanebből a célból. Tehát semmi műanyag merevítés nincs a lábujjak környékén. Ez nagyon dicséretes, főleg ha visszaemlékszünk arra, hogy egy neves gyártónak nem sikerült megoldani ugyanezt egy olyan cipőnél, aminek az árát akkor kapjuk meg, ha a Carrera listaárát beszorozzuk kettővel…
Még két különböző sűrűségben szőtt anyagot találunk a lábfej hálós anyagán. A hajlításoknak, megtöréseknek jobban kitett területeken közepes sűrűséggel van szőve az anyag annak érdekében, hogy tartós legyen, de azért szellőzzön is. A felsőrész tetején pedig egy kifejezetten szellős anyagszerkezetet találunk. A végeredmény az, hogy egy megfelelő szellőzésű, de egészen jó tartást adó felsőrész veszi körbe a lábfejünket. Egy-két flexfilm csík még előfordul azokon a sávokon, ahol szükség van az erősítésre, de varrással csak ott találkozunk, ahol a cipőnyelv hozzá van rögzítve a felsőrészhez.
A felsőrész teljesen rendben van
A nyelv egyébként teljesen hagyományos, szivacstöltettel, a cipőfűzők pedig szimmetrikusan vannak elhelyezve. Az első műanyag rátét a felsőrészen maga a Joma logó hatalmas J betűje, és ettől a ponttól a cipő sarkáig meg is szaporodnak a vastagabb szintetikus rátétek. Bár szemmel láthatóan úgy vannak kialakítva, hogy a fűzőkön keresztül részt vesznek a felsőrész lábfejre illesztésében, azért néhány gramm súlyt lehetett volna spórolni ezen a területen… De ezt tudjuk be a szokásos szőrszálhasogatásomnak, ha a grammokról van szó, mivel egyébként nem sok hibát találni a felsőrészen. A sarok is egészen kellemes kialakítású és a bokánál is megfelelően tartotta a lábam a cipő. Szóval idáig igazi fogást nem találni a cipőn, sőt inkább a kellemes meglepetés kategóriába sorolnám.
De nézzük a lényeget, a középtalp tudását. Azt már írtam az elején, hogy a Carrera egy kifejezetten párnázott, közepes- és nagy súlyú futóknak ajánlott, ugyanakkor neutrális cipő. Katalógus alapján annyit tudni, hogy a hangzatos Full Dual Pulsor középtalppal látták el, amelynek lényege, hogy kettős sűrűségű anyagot használtak fel hozzá. A felső, lábunkhoz közelebb eső réteg sűrűbb, feladata, hogy stabilizálja a futólépést (nem a túlpronálás ellen véd). A cipő talpához közelebbi réteg puhább, ami a lábat érő erőhatások tompításáért felel. Ráadásul kívülről szépen körbe is van színezve a talp, arra utalva, hogy itt bizony különböző tulajdonságú anyagok vannak a talpunk alá pakolva. No, akkor eljött az ideje, hogy az apámtól kapott 40 cm pengehosszúságú kés előbújjon szekrénybeli száműzetéséből és szerepet kapjon a tesztben. Bár valószínűleg azért kaptam, hogy sertés típusú állatok alkatrészeit daraboljam vele, majd ízlés szerint fűszerezzem és a gazdaállat saját beleibe történő visszatöltés után füstölt termékeket állítsak elő. Én viszont inkább ezt tettem vele:
15 deka Jomát kérnék, szeletelve
Ami nagyon pozitív, hogy a narancssárga puhább talpanyag nem csak optikai tuningként van odafestve a talp külső, látható részeire. A talpon belül is ott van a megfelelő területeken. Már nem volt felesleges szétvágni a cipőt. Futás közben is egyértelműen az érződött, hogy a sarok alatt megfelelő az ütéscsillapítás, a lábfej alatt pedig a képen fehér színű EVA anyag is olyan vastagon van, ami több, mint elég. A talp dropja 10 mm, amivel szintén nem vállalt a Joma túl nagy kockázatot, hiszen egy kifejezetten hosszabb távokra tervezett, párnázott cipő ritkán készül 8 mm alatti droppal (kivéve a Hoka), tehát lehet azt mondani, hogy a Carrera is beállt a sorba. Az EVA talpanyag felett egy 2 mm vastag strobel board réteg található, majd felette a szintén EVA anyagú talpbetét, ami ugyancsak kiveszi a részét az ütések csillapításából, ráadásul a kor szellemének megfelelően antibakteriális kezelést is kapott. A talp és a cipő is egészen jól működik, de éppen a leginkább párnázott Carrera modellnél jön elő, hogy mindent azért nem lehet lelkesedésből és a versenytársak figyeléséből megoldani. A párnázottság valóban teljesen rendben van, de egy tényező kicsit kilóg a sorból: ez a súly. Katalógusban 330 g a cipő súlya, saját mérésben meg 350 g (eu 42 méret). Ennél a súlynál manapság már egy trailcipő esetében is felszisszenünk, aszfaltcipőknél meg már kicsit grimaszolunk is. A másik negatívum, ami egyértelműen a középtalp anyagához köthető, hogy határozottan merev a konstrukció. Hiába van a külső gumitalp megfelelően tagolva, a cipő egyáltalán nem flexibilis sem a hosszanti tengely mentén, sem keresztben. Éppen ezért egyértelműen a hosszabb távokon éreztem jobban magam a cipőben, a lassabb tempónál nem volt zavaró a nagyobb súly és a merevebb talpszerkezet. A rövidebb, gyorsabb tempófutásoknál már valamelyik könnyebb Jomát szívesebben tudtam volna a lábamon, mert az már a beltéri próbákon is egyértelműen érződött, hogy a kevésbé párnázott modellek súlyban és flexibilitásban is jobb paraméterekkel rendelkeznek. A középtalp tulajdonságait összegezve, kétszer is aláhúznám, hogy a gyártó 75 kg fölötti (sőt, inkább 85 kg fölött) futóknak ajánlja a modellt, amit én nagyon helyesnek tartok. Egy 65 kg-os futó válasszon könnyebb és flexibilisebb modellt a palettáról és akkor mindenki boldog lesz. Ajánlom, hogy aki Jomában gondolkozik nézze át a gyártó honlapját, egész jó támpontokat kap a helyes választáshoz, senkinek se ajánlom, hogy kizárólag az ár és a szín/dizájn alapján döntsön. Ami még nagyon fontos információ: a Carrerának nincs női változata, de a hölgyeknek is bőven akad megfelelő Joma modell.
A külső gumitalp esetében maga a talp mintázata egészen jó, a tagoltsága is megfelelő, sőt az eltérő színeknek is van jelentőségük. A színes területeken lágyabb a gumi anyaga (ami a jobb tapadásért felelős), míg a fekete területek szénszálas erősítéssel készülnek, ami a nagyobb kopásállóságért felelős. Ezzel együtt nedves aszfalton nem volt tökéletes a talp tapadása, de túl vészesnek sem mondanám, ha feltétlen osztályoznom kellene, akkor négyes alá.
A Carrera külső talpa
Összességében egy becsületesen összerakott futócipőt kaptunk, amiben vannak meglepően jó részletek (felsőrész), és egy olyan középtalp, aminek ugyan teljesen rendben van az ütéscsillapítása, de mellé még nem tudja azt az alacsony súlyt hozni, mint a nagynevű versenytársak. Cserébe a spanyolok jóval alacsonyabb áron kínálják a portékát, tehát ár/érték arányban helyén van a dolog. Egy biztos: akik nem akarnak 30+ ezer forintot kiadni egy futócipőért, de attól is idegenkednek, hogy a mirelitpult mellől válasszanak cipőt a diszkontáruházakban, bátran nézzenek szét a Joma kínálatában, mert a 10-27000 Ft-os sávban komolyan kell őket venni.
Ha mindig az elsők között szeretnél értesülni az új tesztek megjelenéséről, kedvelj vagy kövess minket a futocipoteszt.hu facebook oldalán.